sila tengok dan click

Jumaat, 11 November 2011

ikhlas kan dirimu

http://www.emocutez.com

assalamualaikum. urm, pernah tak rasa bila buat sesuatu dengan rasa yang tak ikhlas? aku pasti semua orang pun pernah rasa. contohnya kan bila kita terpaksa bangun pagi sebab haritu ada kelas ganti. rasa macam tak ikhlas aje nak pergi sebab selalunya haritu kita dapat bermalas-malasan, tapi kali ini kena pergi class pulak. dah la lecturer pun tak berapa paham bila belajar. 

sebagai seorang student, keikhlasan dalam melakukan sesuatu perkara tu memang penting. paling penting lah pada pendapat aku. yelah cuba bandingkan bila kita buat assignment dengan hati yang ikhlas dgn hati yg tak ikhlas. bila ikhlas tu, rasa seronok aje buat assignment. walaupun kita tak faham, kita tak kan berputus asa nak jugak cari jawapan. search kat Google, tanya kawan, tanya lecturer. tapi kalau tak ikhlas (MALAS) memang cincai boncai aje buat, tiru kawan, tangguh-tangguh, dan kadang-kadang sanggup tak datang sebab tak siap kerja.

haaiseh.harharhar. macam mem-point kat diri aku aje ni. ehem ehem. err itu salah satu contoh la bila keihklasan diri tak ada masa buat assignment. yang satu lagi kes ni lain tapi macam seeakan-akan jugak lah. okay cuba bayangkan kita dah kerja (bagi yang belum kerja). kita kerja tiap-tiap bulan dapat gaji kan? kita dapat pupuk keikhlasan membuat kerja tu bila gaji setiap bulan dibayar. 

cuba bayangkan duit gaji kerja tu dah 2 bulan tak dapat. bila sebulan dua minggu tu :

tipah : eh senah, kite ni bila nak dapat gaji? aku cek kat akaun BSN tak naik-naik pun duit. sampai bila ni?
senah: sabarlaah tipah.. esuk lusa minggu depan dapat lah kot.. sabar itu sebahagian dari iman tipah oii.. terus sambung wat keje ko ye.

seminggu kemudian...

tipah: ala senah..macam mana ni gaji tak masuk lagi..aku terpaksa pinjam duit adik aku ko tau tak?
senah: aah la tipah..bila lah agaknye duit nak masuk ni..aku pun dah semphot duit ni. bayar duit rumah lagi, kete lagi bla3... jumaat ni kot dapatnye. dah2 jom sambung kerja.

sebulan lepas tu pulak...

tipah: ko tau kan kenape aku datang tempat ko..ckp pasal menda yang same.
senah: ye memang aku tau. aku dah fedap tggu bila elaun suksis gaji nak dapat . buat kerja yang bos bagi pun rasa malas. rasa tak ikhlas aje nak buat. sebab aku perlukan sangat duit elaun  gaji tu. sebab pinjaman aku belum lulus ag.. sedih lah tipah.. :( dah tak rasa seronok pulak wat kerja kalau macam ni. lain lah kalau suami aku datok ke cap duit ke. hmmphh.
tipah: errr..


P/S: siyes aku buat kerja memang tak pernah ikhlas. kalau ikhlas kerana Allah, tak kan punya aku post entry ni. astaghfirullah macitah..

i really need money..


so, apa pendapat anda tentang entri ini?

1 ulasan:

MrAbey89 berkata...

Ad0i.. kesian..
Mmm.. same gak de prasaan camtu.
Kalau x ikhlas tapi wat sungguh2 tu camnei? (Kdg2 de plak sifat camni--> cth: A.B.G) :P